
Blog
Waarom en hoe mensgerichte organisaties succesvoller zijn
"100% of customers are people, 100% of employees are people, if you don’t understand people you don’t understand business"
Deze uitspraak van Simon Sinek haakt wat mij betreft direct aan de keten van succes en groei:
Excellente leiders zorgen voor bevlogen medewerkers, die op hun beurt de klanten enthousiast houden, zodanig dat ze je aanbevelen. En dat resulteert in groei van omzet, rendement en imago.
Of je een zorginstelling, een productiebedrijf, een overheidsorganisatie, een zakelijk dienstverlener bent of een winkelbedrijf runt, offline of online zakendoet; de keten van succes gaat 100% over mensen.
Op dit moment ervaren echter veel directies en besturen dat hun keten van succes ernstig op spanning staat.
Deze blog is geschreven door Annelies Raaijmaakers, consultant & trainer bij Guestwise.
Bedreiging van de continuïteit
In de boardrooms staat steeds vaker de zorg om de groei, of zelfs de bedreiging van de continuïteit op de MT-agenda.
Tekorten op de arbeidsmarkt, maken dat managers en medewerkers gemakkelijk te verleiden zijn door andere werkgevers, met ongewenst verloop als gevolg. Daarnaast blijven vacatures te lang onvervuld. Gebrek aan personeel verhoogt de werkdruk, wat weer leidt tot ziekteverzuim en nog meer ongewenst verloop, met nog meer werkdruk als gevolg.
Capaciteitsgebrek betekent minder tijd en aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening. Met ontevreden klanten die weglopen als gevolg. Als je pech hebt, meten ze ook hun onvrede breed uit op social media. Zo verandert een keten van succes in no time in een vicieuze cirkel van ellende.
De uitdaging voor het MT is nú voorbij deze problemen te denken en ze om te denken tot kansen.
“
De keten van succes gaat 100% over mensen”

Voorbij problemen denken
De keten van succes begint tenslotte in de boardroom met Excellent leiderschap.
Maar voorbij problemen denken; hoe doe je dat? Ik zal een aantal concrete voorbeelden geven.
Tekort op de arbeidsmarkt, hoezo?
Er is nog een enorm onbenut arbeidspotentieel. Misschien kun je wat met diversiteit. Laten we op zoek gaan naar andere vijvers en naar methodes om daar succesvol in te vissen.
Ongewenst verloop?
Medewerkers kunnen hun talent overal inzetten. Laten we onze medewerkers vragen wat zij echt nodig hebben aan waardering, erkenning, uitdaging en autonomie en persoonlijke doelen?
Klantloyaliteit dalende?
Laten we inzicht vergaren in de werkelijke behoeften in de huidige, dure tijden. Op zoek gaan naar de vraag achter de vraag, zodat we weten waarmee we klanten het beste kunnen helpen bij hun job to be done.
Focus 100% op people. Focus op hun hogere doelen en behoeftes uit de piramide van Maslow en je groeikansen vergroten zich vanzelf.
Verplaats jezelf eens in een klant of medewerkersrol
De oplossing voor alle bovenstaande problemen begint steeds met je inleven in wat er omgaat in de mensen aan wie je als organisatie je bestaansrecht dankt.
Je medewerkers, je klanten, je stakeholders; ze doen ertoe als mens. Als je ze in hun menszijn positief weet te raken dan kiezen ze voor jou, omdat jij jij bent. De mensgerichte ondernemer, directeur, bestuurder die er alles aan doet om de stakeholders te helpen hun doelen te bereiken.
Wees eerlijk, jij wordt toch blij als je geholpen wordt je persoonlijke doelen te bereiken, hoe groot of hoe klein dan ook.
Verplaats jezelf eens in een klant of medewerkersrol. Een paar voorbeelden:
Stel dat je als klant van de sportschool naast fit te blijven, ook als doel hebt om andere mensen te ontmoeten. Dan is het fijn als de sportschool zich in de klantwensen heeft verdiept en groepslessen aanbiedt met een gezellige cooling-down in de sociale ruimte.
Als je graag hybride werkt, omdat je dat goed kan combineren met je co-ouderschap, dan zal je het zeer waarderen dat je op jouw co-ouderschap dagen thuis kunt werken.
Als je in je vrije tijd penningmeester bent van de hockeyclub, is het fijn dat je werkgever die kwaliteiten van je kent en jou vraagt om in het project de kostenbewaking op je te nemen.
Als jij verder wilt groeien naar een hogere functie ben je blij als je talent herkend en erkend wordt en je gestimuleerd wordt, je te ontwikkelen.
Als je als schoonmaker werkt, dan vind je het ook leuk als de directeur een praatje met je maakt, of nog leuker... je naam kent.


Hoe organiseer je dat?
De definitie van mensgerichte organisaties van Guestwise:
"Het gaat om het welzijn en de ontwikkeling van de medewerkers, en dat is essentieel voor een succesvol bedrijf. Vanuit empathie verbinding vinden en samen bepalen hoe je elkaar als stakeholders kunt helpen om persoonlijke en organisatiedoelstellingen met elkaar in balans te brengen.”
Ik hoor je denken: “De mens echt centraal stellen; oké, maar hoe organiseer je dat in alle geledingen van je organisatie?”
Het begint met een kritische analyse naar de mate van empathie en mens- en belevingsgerichtheid van je organisatie in:
- visie, missie en kernwaarden;
- strategie;
- organisatiedoelstellingen
- organisatie structuur;
- werk- en klantprocessen;
- systemen;
- managementstijl;
- organisatiecultuur;
- meetmethodieken;
Dat betekent dus onderzoek doen, door te luisteren en inzicht te krijgen in wat de ervaringen en werkelijke behoeften zijn van je klanten, je medewerkers en andere stakeholders. Vervolgens stel je met elkaar de knel- en verbeterpunten vast waarvoor je verbeter ideeën kunt bedenken die helpen om de mensgerichte aandacht organisatie-breed te verankeren in dagelijks denken en doen. Bepaal samen wat je wilt meegeven aan de samenleving, aan je klanten, aan je medewerkers en andere stakeholders.
Zet een eerste stap
Om concreet handen en voeten te geven aan een mensgerichte organisatie organiseert Guestwise een in-company masterclass voor MT’s die geloven dat de keten van succes voor 100% gaat over mensen. MT-leden die met elkaar de verbinding aan willen gaan om dit organisatie breed te verankeren. Om het tij te keren!
Aan de hand van het Guestwise Canvas geef je richting aan de mensgerichte strategieontwikkeling. Je leert welke inzichten nodig zijn om belevingsgerichte processen, systemen en managementstijlen te ontwikkelen die helpen om aan de basis dienstverlening naar klanten op peil te hebben, het gemakkelijker en leuker voor ze te maken. Je krijgt inzicht in hoe je diversiteit en inclusie effectief inzet en optimaal gebruik maakt van generatieverschillen om enthousiasme en team performance te verbeteren. En natuurlijk gaan we ook in op methodieken om de groei van je klant- en medewerkerstevredenheid en loyaliteit te meten. Want klanten en medewerkers leveren de echte bijdrage aan de continuïteit en groei. Als je met je MT de masterclass doet leer je ook elkaar te vinden door gezamenlijk een koers uit te zetten.
Zet een eerste stap en volg de Masterclass Mensgerichte Organisaties. Ga samen voor mensgericht ondernemen!
Annelies Raaijmaakers
Consultant & trainer bij Guestwise

Heb je interesse in de Masterclass Mensgerichte Organisaties? Neem contact op.
Bouwen aan een gastvrije beleving
Maak kennis met onze diensten

Aan gastvrijheid en gastbeleving moet je werken. Wij leggen samen met jou de basis en laten je bedrijf groeien in gastvrijheid.

Onze incompany trainingen gastvrijheid hebben direct effect. Kijk welke training het beste bij jouw team past.

Laat je organisatie, managers of teams coachen op gastvrijheid en wordt elke dag een beetje beter.

Onze mensen in hospitality en veiligheid hebben de juiste kennis en vaardigheden. Wat hen onderscheidt, is hun 'gastvrije' mindset.
Bouwen aan een gastvrije beleving
Maak kennis met onze diensten

Aan gastvrijheid en gastbeleving moet je werken. Wij leggen samen met jou de basis en laten je bedrijf groeien in gastvrijheid.

Onze trainingen gastvrijheid hebben direct effect. Kijk welke training het beste bij jou past en boek meteen.

Laat je organisatie, managers of teams coachen op gastvrijheid en wordt elke dag een beetje beter.

Onze mensen in hospitality en veiligheid hebben de juiste kennis en vaardigheden. Maar wat hen echt onderscheidt, is hun 'gastvrije' mindset.