Guestwisers over Gastvrijheid
Taylor Uiterloo
Dit artikel is onderdeel van een serie waar Guestwise medewerkers centraal staan. Openhartige gesprekken waar medewerkers vertellen over hun achtergrond, hun werk, hun ervaring van de kernwaarden van Guestwise, de merkbelofte en hun bijdrage daaraan. En over gastvrijheid natuurlijk! In dit artikel is Taylor Uiterloo aan het woord.
Op jonge leeftijd al klantgericht
Taylor, leuk je te spreken. Wat kun je over jezelf vertellen?
Mijn naam is Taylor Uiterloo, ik ben 22 jaar en woon in Hoogvliet. Daar ben ik ook geboren dus mijn roots liggen in de omgeving van Rotterdam. Vorig jaar heb ik mijn Bachelor psychologie gehaald bij de Erasmus Universiteit en heb nu een tussenjaar. Op termijn zou ik graag zelfstandig gaan wonen, maar dat is nu nog te duur en daarom woon ik nog bij mijn ouders.
Wat heb je gedaan voor je bij Guestwise begon?
Toen ik 14 was begon ik met werken. Ik deed sociaal werk in een mooie danswinkel, Studio Paraddy aan De Witte de Withstraat in Rotterdam. Ik heb zelf ook de dansacademie gedaan, dus ik had al de affiniteit met de spullen die ze daar verkopen. Daardoor leerde ik op jonge leeftijd al klantgericht te zijn. Ik leerde om mensen te adviseren, te helpen en een welkom gevoel te geven. Dat was heel leerzaam en ook heel leuk om te doen.
“
Voor mij staat Guestwise voor gastvrijheid, een goede beleving en een fijne sfeer”
Belangrijk dat mensen zich thuis voelen
Wat vind je belangrijk in de omgang met anderen?
Ik vind het belangrijk dat mensen zich thuis voelen. Ik wil graag anderen zo behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden.
Heb je een voorbeeld van hoe het niet moet?
Ja, ik heb een actueel voorbeeld. Ik wil graag in mijn tussenjaar gaan reizen en heb laatst een ticket gekocht naar Thailand voor februari 2023. Maar ik heb per ongeluk bij het bestellen van de ticket mijn initialen in plaats van mijn voornaam opgegeven. Ik heb geïnformeerd bij de agent Cheap Tickets maar zij hielpen niet bepaald mee en hadden weinig begrip. Ze gaven zelfs aan dat het mijn eigen schuld was en konden geen uitzondering maken.
Heb je een levensmotto?
“Ieder nadeel heeft z’n voordeel”, zoals Johan Cruyff zei en mijn moeder altijd zegt. Iedereen kent tegenslagen, maar er komen uiteindelijk ook altijd wel weer mooie dingen op je pad.
Enthousiast over dansen
Waar word jij enthousiast van?
Dansen! En dan bedoel ik dansen als kunstvorm. Ik volg ook dansers op social media. Ik heb vriendinnen die ik nog ken van de dansacademie die professioneel zijn gaan dansen. Een goede vriendin van me, Alida danst zelfs in een dansgezelschap in Marseille.
Wat raakt je?
Racisme en discriminatie raakt me. In mijn omgeving zie ik dat bijvoorbeeld bij vrienden die daar last van hebben en dat doet me veel pijn.
Hoe lang werk je al voor Guestwise?
Sinds september werk ik direct voor Guestwise als hostess in de Tweede Kamer.
Wat doe jij in jouw rol?
Ik verwelkom bezoekers, ik help hen met inchecken en wijs hen de weg. Ik werk in shifts en werk altijd samen met een collega als buddy.
Met wat voor soort mensen heb je te maken in je werk?
De tribune van de Tweede Kamer is publiekelijk toegankelijk. Mensen moeten zich alleen wel aanmelden en zich houden aan de huisregels. Er zijn mensen die wekelijks langs komen en er vooral op uit zijn om te provoceren. Soms gedragen ze zich niet respectvol of schelden ze. Er zijn beveiligers van Securitas of de eigen beveiligers van De Tweede Kamer die mensen op aanspreken als ze de huisregels overtreden. Ik heb weleens een situatie met een gefrustreerde Amerikaanse veteraan met een hond meegemaakt. Die man was heel boos en schreeuwde. Er kwam een beveiliger bij en het is gelukkig goed afgelopen. Uiteindelijk bleek dat hij gewoon wilde dat er naar hem geluisterd werd.
Hoe blijf je kalm in dit soort situaties?
Ik vertrouw op het team en de beveiligers waar ik mee werk. En als het heftig wordt doe ik een paar stappen achteruit.
Constant in contact met mensen
Wat vind je het leukst aan jouw functie?
Dat ik constant in contact ben met mensen. Ik werk nauw samen met een groot team. Het is belangrijk om goed te communiceren met de verschillende afdelingen en met bezoekers. Niet alleen verbaal, maar ook qua lichaamstaal. Het is belangrijk om elkaar als collega’s onderling goed aan te voelen. En je moet ook kunnen inschatten of bezoekers mogelijk problemen kunnen gaan opleveren. We mogen daarom ook doorvragen als we iemands intenties niet vertrouwen.
Wanneer is het voor jou een goeie dag?
Als het lekker druk is met goede communicatie met iedereen die ik spreek. Goede communicatie draait voor mij om heldere verwachtingen creëren en een goede onderlinge afstemming.
Waar staat Guestwise voor?
Voor mij staat Guestwise voor gastvrijheid, een goede beleving en een fijne sfeer.
Het visitekaartje van een klant zijn
Hoe maken jullie het verschil voor klanten?
Door het visitekaartje van een klant te zijn, open en gastvrij. Ik denk dat de mensen die bij Guestwise werken daar ook op geselecteerd worden. En medewerkers krijgen ook een interne opleiding om de uitgangspunten en vaardigheden voor het werk bij klanten van Guestwise te leren en goed te kunnen gebruiken.
Wat betekent gastvrijheid voor jou?
Gastvrijheid is voor mij dat je je thuis voelt, dat je jezelf kunt zijn. Dat mensen zich veilig voelen om vragen te stellen als ze die hebben.
De kernwaarden van Guestwise zijn Keep it Real, Make it Extra, Own it en Pay it Forward. Welke voorbeelden kun je geven waar deze waarden uit blijken?
Voor Keep it real is het denk ik belangrijk dat Guestwise met mensen werkt die van nature gastvrij zijn. Mensen zien snel als je het niet meent.
Make it extra draait voor mij om aandacht. Aardig en vriendelijk zijn is mooi, maar het echte stukje aandacht maakt het verschil. Bijvoorbeeld de vraag “hoe gaat het met u” als je mensen herkent die vaker in de Tweede kamer komen. Het lijkt heel simpel, maar mensen voelen zich dan echt gezien. Ik zie soms dat oude mensen wat moeite hebben met het aanmelden bij de Tweede Kamer of de weg niet kunnen vinden. Ik zie dat vaak al als ze binnenkomen en vindt het fijn om dan mijn hulp aan te bieden.
Own it betekent voor mij dat je gastvrijheid echt uitdraagt, dat je er echt voor staat en voor gaat. Ik zie dat ook bij collega’s, bijvoorbeeld hostesses. Het betekent ook dat je verantwoordelijk neemt voor wat je hebt gedaan. Dat als je feedback krijgt je je gedrag ook aanpast.
Pay it forward: die vind ik lastig, tijdens de interne training die ik kreeg bleek ook dat je die kernwaarde op verschillende manieren kunt interpreteren. Als ik er even over na denk dan gaat het er hier om dat je met de informatie die je hebt meteen wat doet.
Altijd vrolijk en vriendelijk
Wat zie je van Guestwise’s belofte “Make it Extra” voor klanten terug?
Voor mij als medewerker voel ik deze belofte sowieso. Guestwise wil haar medewerkers echt helpen, door mee te denken met mijn reis naar Thailand. Ze organiseren leuke borrels, het bedrijf zorgt er echt voor dat je je als werknemer thuis voelt. Dat vind ik heel bijzonder.
Mijn collega Inge van der Horst, mijn buddy bij De Tweede Kamer ontvangt bezoekers echt gastvrij en maakt vaak grapjes met ze. Ik zie bezoekers na contact met haar vaak lachen en Inge geeft ze op die manier een goed gevoel. Inge en ik zijn sowieso goed op elkaar afgestemd zei ik laatst nog tegen een collega. Daardoor wordt het voor de bezoekers nog leuker om door ons ontvangen te worden.
Wat is jouw bijdrage aan Guestwise’s belofte “Make it Extra”?
Ik ben altijd vrolijk en vriendelijk, wat bezoekers ook doen. Ik hou er niet van om mensen teleur te stellen en wil graag mensen helpen. Bijvoorbeeld als iemand wat verloren is, dan doe ik er alles aan om het te vinden. Ik doe graag het goede.
Wat is jouw persoonlijke belofte aan de klanten van Guestwise?
Ik doe er alles aan om mensen zich thuis te laten voelen en hen het gevoel te geven dat ze welkom zijn.
Wil jij een gastvrije organisatie worden? Neem contact op.
Vul je gegevens in:
Bouwen aan een gastvrije beleving
Maak kennis met onze diensten
Aan gastvrijheid en gastbeleving moet je werken. Wij leggen samen met jou de basis en laten je bedrijf groeien in gastvrijheid.
Onze incompany trainingen gastvrijheid hebben direct effect. Kijk welke training het beste bij jouw team past.
Laat je organisatie, managers of teams coachen op gastvrijheid en wordt elke dag een beetje beter.
Onze mensen in hospitality en veiligheid hebben de juiste kennis en vaardigheden. Wat hen onderscheidt, is hun 'gastvrije' mindset.
Bouwen aan een gastvrije beleving
Maak kennis met onze diensten
Aan gastvrijheid en gastbeleving moet je werken. Wij leggen samen met jou de basis en laten je bedrijf groeien in gastvrijheid.
Onze trainingen gastvrijheid hebben direct effect. Kijk welke training het beste bij jou past en boek meteen.
Laat je organisatie, managers of teams coachen op gastvrijheid en wordt elke dag een beetje beter.
Onze mensen in hospitality en veiligheid hebben de juiste kennis en vaardigheden. Maar wat hen echt onderscheidt, is hun 'gastvrije' mindset.